PROJEKT : BRD na godzinach wychowawczych
Propozycje tematyki z zakresu BRD na godziny wychowawcze – 3.09.2019 r.
Wstęp dla nauczyciela.
Polska jest jednym z krajów Europy, gdzie zdarza się najwięcej wypadków drogowych. Jedną z najistotniejszych przyczyn jest nieodpowiedni poziom przygotowania uczestników ruchu drogowego dotyczący wiedzy, umiejętności (w szczególności zasad poruszania się po drodze) i podstaw wychowania - stosowanie kultury w ruchu drogowym. W związku z tym zwracamy się do Państwa nauczycieli wychowawców z prośbą o pomoc we właściwym przygotowaniu uczniów do ich bezpiecznego udziału w ruchu drogowym. Poniżej proponujemy Państwu do wyboru kilkadziesiąt bardzo skróconych treści zajęć związanych z ruchem pieszych i rowerzystów przewidzianych do realizacji na godzinach wychowawczych w klasach 4-8 szkoły podstawowej. Oczywiście można ich realizację wykonać w klasach młodszych, a także w szkole ponadpodstawowej. Liczymy na to, że powracanie w każdym tygodniu krótko do tematyki BRD i wskazywanie prawidłowych zachowań utrwali je na długo w świadomości uczniów. Tematyka powinna powracać w każdym kolejnym roku edukacji szkolnej. Chodzi o to, żeby uczniowie przez lata edukacji szkolnej nie doświadczali przerwy w edukacji BRD.
Celem realizacji wskazanych tematów jest przede wszystkim wskazywanie uczniom zasad i wysokiego poziomu kultury poruszania się w ruchu drogowym. Jest bowiem szansa, że dorastając z poczuciem obowiązku kulturalnego zachowania się na drodze dzisiaj i w przyszłości będą te zasady wdrażać i przestrzegać. Zakładamy, że na każdej godzinie wychowawczej wygospodarują Państwo 5-10 minut na wprowadzenie jednego z wymienionych tematów. Zalecamy, żeby na zajęciach stosować metody aktywizujące. Całość powinna nawiązywać do lokalnych warunków i miejscowych spostrzeżeń w szczególności w drodze do szkoły. Warto tu posługiwać się także fotografiami, czy kilkusekundowymi filmikami zrealizowanymi przy pomocy np. telefonu czy publikowanymi w Internecie, a dotyczących lokalnych warunków. Na fotografiach i filmach sugerujemy dokumentować zarówno popełniane przez użytkowników błędy, jak i sytuacje prawidłowych zachowań. Najistotniejsze jest, żeby wszystkie dzieci potrafiły się prawidłowo odnaleźć w omawianych sytuacjach. Mamy nadzieję, że wdrażanie zagadnień BRD będzie miało trwały charakter, a ich pozytywne skutki da się zauważyć już w niedługim okresie. Liczymy na to, że Państwo będą udoskonalać i uzupełniać podane materiały. Bardzo prosimy o przesyłanie takich zmian i uzupełnień, a także zastosowanych ciekawych form przekazu na adres Kuratorium Oświaty. W ten sposób podstawowy materiał będzie uzupełniany, a całość będzie ewaluować.
- 1. W Polsce obowiązuje ruch prawostronny.
- 2. Zasady poruszania się pieszo po chodniku.
- 3. Spotkanie ze znajomymi na chodniku.
- 4. Przechodzenie przez przejście (miejsce oznaczone namalowaną na jezdni tzw. zebrą).
- 5. Przygotowanie się do wejścia na przejście przy sygnalizacji świetlnej.
- 6. Przygotowanie do wejścia na przejście – bez sygnalizacji świetlnej
- 7. Przechodzenie po przejściu przez dwa pasy ruchu.
- 8. "Owczy pęd" na przejściu jest niebezpieczny.
- 9. Zasady chodzenia drogą w sytuacji, gdy nie ma chodników.
- 10. Przekroczenie jezdni poza wyznaczonym przejściem dla pieszych.
- 11. Pieszy poruszający się po drodze poza terenem zabudowanym po zmroku.
- 12. Zabawy w pobliżu i na jezdni.
- 13. Droga dla pieszych – (okrągły niebieski znak z namalowanymi dwiema osobami pieszymi).
- 14. Droga dla rowerów – (okrągły niebieski znak z namalowanym rowerem).
- 15. Pieszy na drodze dla rowerów i pieszych. Okrągły niebieski znak podzielony poziomą linią (w górnej części są piesi, w dolnej rower).
- 16. Pieszy na ścieżce rowerowo – pieszej. Okrągły niebieski znak podzielony pionową lub poziomą linią (z jednej strony są piesi, z drugiej rower).
- 17. Jazda rowerem po zmroku i w warunkach o niedostatecznej przejrzystości powietrza.
- 18. Strój rowerzysty.
- 19. Poruszanie się na rowerze po chodniku. Nie mam 10 lat.
- 20. Poruszanie się na rowerze po chodniku. Mam 10 lat.
- 21.Poruszanie się na rowerze po ścieżce rowerowej drodze dla rowerów.
- 22.Przejeżdżamy po przejeździe dla rowerów bez sygnalizacji świetlnej.
- 23. Karta rowerowa (KR).
- 24. Poruszanie się na rowerze po jezdni.
- 25. Obowiązkowe wyposażenie roweru.
- 26. Jedziemy na rowerze.
- 27. Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów zlokalizowane obok siebie.
- 28. Przewożenie innej osoby na rowerze.
- 29. Pieszy – rozszerzona definicja.
- 30. Inne urządzenia transportu osobistego (UTO).
- 31. Co nam przeszkadza w bezpiecznym BRD.
- 32. Numery alarmowe – jak poprawnie zgłosić zdarzenie.
- 33. Kto może jeździć motorowerem.
- 35. Jestem pasażerem w samochodzie.
- 36. Czy możemy iść pieszo po drodze szybkiego ruchu lub po autostradzie.